سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://hegrat.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بانویی که فکر میکنم میتوان به عنوان نمونه ای از اخلاق فاطمی وعلم علوی   از آن نام برد .بانویی که احساسات بیش ازاندازه را بر عقل وعلم ترجیح ندادو خود را مشغول روزمرگی های امروزی نکرد بانویی نمونه که اگر بخواهیم سنت شکنی بکنیم بهترین الگو برای سنت  شکنی آبجی ها ست.

 حاجیه خانم سیده نصرت بیگم امین معروف به بانوی مجتهده اصفهانی نصرت امین در سال 1265 هجرى شمسى در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. از چهار سالگى به مکتبخانه رفت تا به فراگیرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و این زمانى بود که در زمینه تحصیل علوم و معارف دینى بالاتر از سطح روخوانى قرآن هیچ مجال و زمینه اى براى حضور زنان نبود؛ بخصوص در سالهاى 1280 به بعد که تحصیل علم براى پسران هم آسان و میسر نبود تا چه رسد به دختران.

او در 15 سالگى به ازدواج و همسرى پسر عمویش درآمد. اما زندگى خانوادگى و تربیت فرزندان در فراگیرى دانش او اثرى نگذاشت و آن چنان در جهت کسب علوم دینى از خود جدیت نشان داد که موافقت و مساعدت اطرافیان بویژه همسر خویش را براى ادامه تحصیلات در علوم دینى، فقه و اصول و زبان عربى به دست آورد و همزمان به فراگیری حکمت و فلسفه مبادرت ورزید. در این زمان او بیست ساله بود.

مهمترین استاد ایشان که فقه و اصول و حکمت را به وى آموخت، آیت الله نجف آبادى بود. بانو امین از زمان کودکى که اهل ذوق و تفکر و تدبر در موجودات و آثار حق تعالى و از عشاق پروردگار کریم بود، در حین تحصیل حکمت به کشف و شهود نیز نائل مى گردید و در این رابطه بهترین سند و گواه آثار تفسیرى ایشان کتاب اربعین الهاشمیه و نیز نفحات الرحمانیه است.

در سن 40 سالگی به دنبال انتشار کتاب اربعین هاشمیه و تأیید مرتبت و تسلط علمی ایشان از سوى علما و مراجع؛ آیت الله حائرى یزدى، آیت الله محمد کاظم یزدى و آیت الله آقا میرزا اصطهباناتى شیرازى و پس از شرکت در آزمون علما و مراجع تقلید وقت (آیت الله شیخ عبدالکریم قمى و آیت الله آقا سید محمد کاظم شیرازى) که شامل سؤالها و پاسخهاى بسیارى بود - تمامى آنها در کتاب جامع الشتات آمده است - از طرف آن آیات عظام، درجه اجتهاد و روایت و قدرت استنباط احکام شرع را دریافت کرد و اولین بانوى مجتهده در جهان اسلام گردید.

بانو مجتهده امین از آنجا که دریافته بود مجال و زمینه تعلم براى دختران تا چه حد محدود است لذا بخشى از همت بلند آن بزرگوار مصروف تأسیس ‍ مدرسه براى دختران شد. در سال 1344 با سرمایه خود یک واحد دبیرستان دخترانه اسلامى در اصفهان تأسیس کرد تا زمینه تحصیل دختران در محیطى سالم به دور از آلودگیهاى رایج در پاره اى محیطهاى آموزشى دخترانه را فراهم آورد.

در سال 1346 اولین مدرسه علوم دینى زنان را به نام مکتب فاطمه (س) تأسیس کرد که این سازمان در تعلیم و تعلم دینى زنان مسلمان و پرورش زنان برجسته در این زمینه سهمى شایان توجه و تقدیر داشت.

همه این اقدامات حکایت از روشنگرى فکر، بلندى هدف و عمق دلسوزى اش در امور زنان بود. بانو امین دانشمندى باذوق، متواضع، عارف، خوش برخورد، پرهیزگار، ساکت و کم حرف، و بدون گرایش به تجمل و تکلف و از دوستان صدیق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود.

وجود مقدس و پرفیضش آن چنان روحانى و مستغرق در عالم عرفان و معنویت بود که هر کس او را مى دید مجذوب جذبه معنویت ایشان مى گردید و در پرتو نورانیت و نفس مطمئنه او در خود احساس شادى و روحانیت مى کرد. وجود ذى وجود این زن عالمه نسیمى بود که بر جامعه زنان وزید و عامل حرکت بخش و تکان دهنده اى براى بیدارى افکار خفته و پیشبرد آنان در راه تحصیل علوم دینى و کمالات معنوى و سیر الى الله شد.

بانو امین سالهاى متمادى در راه تحصیل علم و مقامات معنوى زحمت ها کشید و عملاً ثابت کرد که زن مى تواند در محیط اجتماع، در زیر پرده حجاب و با کمال عفت و تقوى و اجراى برنامه هاى مقدس مذهبى به تحصیل علم ادامه دهد و مقام شامخى را احراز کند و بین علم و دین پیوند برقرار سازد و على رغم نظر کسانى که تصور مى کردند حجاب مانع پیشرفت و تکامل است و یا عده اى که مى گفتند زن باید از هر نوع کمال ترقى و تعالى محروم بماند و بر خلاف منطق اسلام، زن را از ارزش انسانى در رسیدن به مقامات مادى و معنوى و روحانى و سیر الى الله بى بهره مى دانستند بپا خاست و آن تصورات غلط را در هم شکست.

پیشتازى در علوم عرفانى، از وى شخصیتى ساخت که فیلسوف عالیقدر معاصر آیت الله محمد تقى جعفرى رحمت ا... علیه در مورد ایشان مى گوید:

با توجه با آثار قلمى که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته است به طور قطع مى توان ایشان را یکى از علماى برجسته عالم تشیع معرفى نمود و روش علمى ایشان هم کاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده بلکه با توجه به مقامات عالیه روحى که ایشان موفق شده اند باید ایشان را نخبه اى از دانشمندان به شمار آورد.


همچنین شخصیت هایى چون آیت الله العظمى مرعشى نجفى رحمت ا... علیه و مرحوم علامه طباطبایى رحمت ا... علیه، با توجه به مقام علمى و عرفانى خانم امین، محضر درس او را مایه فیض و افاده مى دانستند.

ابتلائات و آزمایش هایى که خداوند کریم براى صیقلى شدن و

 خالص ‍ گردیدن روح مطهر این بنده مقربش نمود، مسئله از دست رفتن فرزندان ایشان بوده است. چنانکه هشت فرزندش به علل مختلف از قبیل بیمارى و... از دست رفتند و تنها یک پسر برایش باقى ماند. این مصائب نتوانست خللى در عزم و اراده این یگانه بانوى مجتهده و عارف به وجود آورد و این نشانگر آن است که اگر زنان قدم در راه کمال و تعالى زنند و خدا را ناظر اعمال خویش و مالک همه هستى و داراییهاى خویش بیابند، حتى در فقدان فرزند نیز عنان اختیار از کف نمى دهند و متانت و صبورى که در خور انسان خلیفة الله است پیشه مى سازند.
گفته اند دو فرزند کوچک ایشان به فاصله چند روز فوت کردند. بدین مناسبت استادشان آیت الله نجف آبادى سه روز درس را تعطیل مى کنند و به خانه شان نمى روند؛ روز چهارم بانو امین به دنبال استاد مى فرستند و وقتى ایشان مى آیند، علت تعطیلى درس را جویا مى شوند.
آیت الله نجف آبادى مى گویند که من شرمم مى شود که بچه تان تازه از دنیا رفته براى درس بیایم و خانم امین پاسخ مى دهند
:

من پیش خدا شرمم مى شود که سه روز است چیزى نخوانده ام. خدا یک چیزى به من داد خودش هم گرفت .

 

برخی از آثار مکتوب این بانوى گرانقدر عبارتند از:

1- الاربعین الهاشمیه که اولین تالیف ایشان است وتوسط یکی از شاگردانش (بانو علویه همایونی) به فارسی ترجمه شده است.
2- تفسیر مخزن العرفان در پانزده جلد که تفسیر کل قرآن مجید است.
3- جامع الشتات
4- روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی
5- سیر و سلوک در روش اولیائ و طریق سیر سعداء
6- مخزن اللئالی فی فضائل مولی الموالی حضرت علی (ع)
7- اقتباس و ترجمه تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق ابن مسکویه
8- معاد یا آخرین سیر بشر
9- نفحات الرحمانیه

بانو امین اصفهانی علاوه بر این که آثار مکتوبی از خود به یادگار گذاشت و شاگردان متعددی نیز تربیت کرد، به تأسیس مکاتب و مدارس علمی نیز همت گماشت.

سرانجام این بانوى مکرمه در سن 97 سالگى در آخر شعبان 1403 ه.‍ق مطابق با 23 خرداد 1363 ش. پس از یک عمر پربرکت جان به جان آفرین تسلیم کرد و به لقاء الله پیوست. پیکر مطهره این بانوى مکرمه در روز دوشنبه 23 خرداد بر فراز دستهاى انبوه امت عزادار شهر قهرمان پرور اصفهان تشییع شد و در تخت فولاد به خاک سپرده شد. روحش شاد و قرین رحمت الهی.

 


[ یکشنبه 86/4/10 ] [ 3:24 عصر ] [ حسین ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 189
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 184470